پروژه کارآفرینی نساجی

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع دستی
پروژه کارآفريني نساجي در 40 صفحه ورد قابل ويرايش


- 1 مقدمه :

نساجي و پارچه بافي يکي از صنايع مورد استفاده عاميانه در جوامع مختلف مي باشد ، گرايش به استفاده از منسوجات در تمامي کشور هاي دنيا يسيار زياد است ، نساخي و پارچه بافي در بسياري صنايع کاربرد دارد ، بهره گيري از تکنولوژي هاي مدرن در توليد پارچه در کشور چين باعث پيشرفت اين کشور در اين صنعت و پيشي گرفتن از ساير رقبا شده است ، امروزه پارچه هاي چيني در طرح ها و رنگهاي متنوع در بازار تمامي کشور ها به وفور يافت مي شود و اين باعث ورشکستگي و رکود بازار هاي داخلي کشور ها شده است .



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

کارگاه صنايع نساجي و پارچه بافي



محل اجزا :

استان


شهرستان


بخش


روستا

قزوين


صنعتي البرز


-


-



1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن












1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

کارگاه نساجي و پارچه بافي شايد يکي از مشاغل پرخطر در حال حاضر با توجه به وضعيت بازار هاي خارجي و داخلي باشد ، ولي با توجه به عدم کيفيت محصولات چيني و ارزان قيمت ، توليد محصولاتي با کيفيت در طرح ها و رنگ هاي متنوع و با قيمت مناسب مي تواند بازار هاي داخلي را تغيير دهد و گرايش به سوي توليدات داخلي را افزايش دهد .





1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

خودکفايي ، شکوفايي صنايع ، اشتغالزايي قابل توجه ، سوددهي مالي و بسياري موارد ديگر از موارد مفيد بودن طرح براي جامعه ميباشد و همچنين نشان دادن اين مطلب که طرح و ايده نو و خلاقانه هميشه مي تواند باعث موفقيت باشد.



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

از آغاز پيدايش انسان ، همواره چگونگي پوشش و نجات او از سرما مطرح بوده است. مصريها نزديک به ???? سال پيش هنر ريسندگي و بافندگي پنبه را آموختند و چينيها با پرورش کرم ابريشم در حدود ???? سال پيش مشکلات پوشش خود را حل کردند. در سده هفدهم دانشمند انگليسي به نام رابرت هوک "Robert- Hooke" پيشنهاد کرد که مي‌توان الياف را با توجه به شيوه‌اي که کرم ابريشم عمل مي‌کند توليد نمود.پس از آن ، يک بافنده انگليسي به نام لويزشواب Lois- Schwabe توانست الياف بسيار ظريف شيشه را با عبور شيشه مذاب از منافذ بسيار ريز تهيه نمايد. پس از چندي ، ساير دانشمندان موفق به استخراج سلولز چوب و در نتيجه توليد الياف شدند در سده‌هاي هجده و نوزدهم، همراه با انقلاب صنعتي ، رسيدگي و بافندگي مبدل به تکنولوژِي تهيه پارچه از الياف گوناگون طبيعي و مصنوعي شد.

نساجي و پارچه بافي يکي از صنايعي است که از دوره هاي بسيار نخستين مورد توجه انسان قرار گرفته ، ايجاد صنعتي براي توليد پارچه ها و استفاده در توليد پوشاک مودم از قديم رايج بوده است ، با گذشت زمان و پيشرفت تکنولوژي کارگاه ها و کارخانه هاي نساجي و پارچه بافي نيز پيرفت کردند و اين پيشرفت در زمينه هاي تنوع توليدات ، رنگ و کيفيت توليد و نحوه توليد بوده است ، اين طرح در استان در چندين مرحله اجرا شده است ، چند مورد از موارد اجرا شده اين طرح هم اکنون وضعيت اقتصادي مناسبي ندارد ولي موارد نيز هستند که داراي وضعيت اقتصادي مناسبي هستند .

وضعيت مختصر اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي محل اجراي طرح :

محل اجراي اين طرح شهرک صنعتي البرز در ايتان قزوين است که به دليل دارا بودن امکانات صنعتي و شناخته شده بودن يکي از موقعيت هاي مناسب اجراي طرح در استان ميباشد ، وضعيت اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي مناسب و متناسب با طرح يکي از عوامل انتخاب اين محل براي اجراي اين طرح است .



? مقدمات تکميل کالاي نساجي

تمام پارچه‌هاي نساجي پس از خروج از سالن بافندگي کم و بيش داراي مقاديري ناخالصي و عيوب مي‌باشند. لذا لازم است به منظور آماده کردن پارچه براي عمليات تکميل اصلي آنرا تحت عمليات مقدمات تکميل قرار داد. مانند توزين و متراژ پارچه ، کنترل عيوب پارچه ، گره گيري ، رفوگري و گرفتن ناخالصيها بخصوص در مورد پارچه‌هاي پشمي که داراي ناخالصيهاي سلولزي و خرده چوب و ... مي‌باشد.



? روشهاي تکميل کالاي نساجي

عمليات و کارهاي تکميل در نساجي براي افزايش نرمي زير دست ، درخشندگي و بطور کلي افزايش مرغوبيت پارچه مي‌باشد. عمليات تکميل بستگي به چند عامل مهم دارد که عبارتند از: نوع الياف ، ويژگي فيزيکي الياف ، ابليت جذب مواد گوناگون شيميايي ، حساسيت الياف نسبت به مواد تکميل. عمليات تکميل در مجاورت رطوبت ، دما و فشار معمولا به سه روش انجام مي‌گيرد:



?) روشهاي مکانيکي:

مانند تراش پارچه ، خار زدن ، اطو کردن ، پرس کردن و ... .



?) روشهاي شيميايي:

مانند تکميل رزين ، سفيد کردن و مقاوم کردن پارچه در برابر آتش و غيره. در اين روش معمولا در اثر فعل و انفعالات شيميايي حاصل بين ليف و ماده شيميايي مصرف شده عمل تکميل بدست مي‌آيد و يا اينکه ماده شيميايي مصرف شده در اثر رسوب کردن و يا اضافه شدن در روي پارچه ، باعث تغيير در خواص پارچه مي‌شود، مانند آهار دادن پارچه پنبه‌اي با محلول مواد پليمري.

? انواع تکميل

? تکميل موقت

در اين نوع تکميل ، کالا را به منظور خاصي تحت عمليات تکميلي قرار مي‌دهند بطوري که اثر تکميلي آن در عمليات بعدي مثل شستشو و غيره از بين مي رود، مانند آهار دادن پارچه‌هاي پنبه‌اي براي عمليات بافندگي و شستشوي آهار پس از خاتمه عمليات بافندگي.

? تکميل دائم

در اين نوع ، اثر تکميلي تا زماني که پارچه حالت خود را از دست ندهد (مخصوصا در مقابل شستشو و پوشش) باقي خواهد ماند، مانند رسوب دادن رزينهاي مصنوعي مثل استرها و اترهاي سلولز در روي پارچه و يا کلرينه کردن کالاي پشمي يا تکميل با فرمالدئيدها.



? تکميل ثابت

در اين نوع ، اثر تکميل مادام العمر در روي کالا باقي مي‌ماند و حتي بعد از اينکه پارچه حالت و ماهيت خود را به عنوان پارچه خارجي از دست بدهد، آثار تکميل در آن باقي خواهد ماند. مانند پليمريزه کردن بعضي از منومرهاي اکريليکي در روي زنجيرهاي اصلي مولکولهاي پارچه‌هاي سلولزي و يا پروتئيني



? نرم کننده‌ها

نرم کننده‌ها مايه لطافت و نرمي زير دست پارچه مي‌شوند و در اثر بيشتر کارهاي چاپ و رنگرزي و عمليات تکميل مانند ضد آتش کردن و ضد چروک کردن پارچه زيردست، حالت خشک و شکننده‌اي پيدا مي‌کند که آنها را بوسيله نرم کننده‌ها ، نرم و لطيف مي‌نمايند.

متداولترين نرم کننده‌ها عبارتند از: استرهاي اسيدفتاليک و بنزيل فتالاتها براي نرم کردن اغلب رزينها بويژه PVC ، تري مليتانها براي نرم کردن رزينهاي مصرفي در ساخت کابلهاي سيم و برق و ساخت ساير عايقها ، هيدروکربنهاي نفتي با وزن زياد که داراي اتم N , S , O مي‌باشند در ساخت لاستيکها بکار مي‌روند، نرم کننده‌هاي مقاوم در برابر آتش سوزي مانند فسفاتهاي آلي و پارفينهاي کلردار ، نرم کننده‌هاي اپوکسي و پلي اورتان و غيره



چاپ پارچه

قديمي ترين مدرک مربوط به چاپ پارچه را از نقش ديواره هاي مقابر مصري مربوط به دو هزار هزار و صد سال ق.م بدست آورده اند و کهن ترين نشانه هاي موجود که از ساختن قالبهاي شبيه قالبهاي قلمکار حکايت دارد نيز در همين زمان با پارچه هاي باز يافته از قبور " سکاها" مکشوفه در سرزمين مصر است.

قديمي ترين قالبهاي تراشيده شده از سنگ همراه با آثار سفالي سده هاي چهارم و پنجم ميلادي در حفاريهاي نيشابور بدست آمده اند که در فواصل نقوش آن آثار باقي مانده از پشم به چشم مي خورد. باتيک يکي از انواع چاپ سنتي است که بوسيله ماده اي مقاوم (ترکيبي از سقز, موم و پارافين ) بر روي پارچه ابريشم انجام مي شود. صورت ابتدايي اين پارچه در کشور چين و سپس در جزيره جاوه اندونزي رايج شد و به تدريج در کشورهاي ديگر ديگر صادر شد. هر سرزمين با توجه سنت, سلايق و ذوق خود در آن تحولي ايجاد کرد. اين هنر قبل از اسلام از طريق جاده ابريشم و بوسيله تجار آذربايجاني به ايران آمد و در آغاز بصورت ابتدايي آن (باتيک تک رنگ) در شهر تبريز رايج بود.

صورت ابتدايي چاپ باتيک بدين ترتيب بود که از ترکيب برگ درخت مو, سود سوز آور و خاک رس ماده اي مقاوم و چسبناک بدست مي آوردند و قسمتهايي از پارچه را بوسيله قلم مو با اين ماده مي پوشانده و تمامي پارچه را رنگرزي ميکردند. پس از شستشوي پارچه قسمتهايي آغشته به چسب به رنگ اصلي پارچه و قسمتهاي ديگر رنگين مي شد.

در ايران به جاي برگ موز از پيه گوسفند , موم خالص عسل و سقز خام اين ماده را مي ساختند که نام بين المللي آن " واکس باتيک " و در آذربايجان به "روغن کلاقه اي" موسوم است. در بدو ورود به ايران, چاپ باتيک به رنگ سفيد بر زمينه مشکي انجام مي شد که طرحهاي آن به پر کلاغ شبيه بود و از اين رو بنام کلاغه اي يا کلاقه اي شهرت يافت. پس از مدتي رنگ قرمز را با رنگ سفيد بکار بردند که بصورت خال هايي بر زمينه سياه يا سرمه اي ايجاد مي شود.

گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از گلخانه پوشينه بافت قزوين

بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده و با مقرر نمودن وقت قبلي اقدام به بازديد از کارخانه پوشينه بافت قزوين شد ، اين کارخانه يکي از کارخانه هاي بزرگ در زمينه توليد پارچه در صنعت نساجي کشور ميباشد و با پرسنل زياد و سيستم توليد يکنواخت در حال فعاليت ميباشد ، در اين بازديد از خط توليد و کارگاه ريسندگي و رنگرزي و ساير قسمت هاي اين کارخانه بازديد بعمل آمد و با بسياري از ماشين آلات و سيستم هاي توليد آشنا شديم .



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

هدف از ايجاد اين طرح ايجاد يک فکر نو و خلاقانه براي شکوفايي اين صنعت در کشور است ، استقاده از طرح ها و پترن هاي کارخانجات معتبر دنيا در توليد پارچه و بهره گيري از مواد اوليه درجه 1 در توليد مي تواند يکي از عوامل موفقيت طرح باشد .
دسته بندی: کارآفرینی » صنایع دستی

تعداد مشاهده: 2678 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:390 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: