پروژه کارآفرینی فرآوری و بسته بندی خشکبار(با ظرفیت 1000 تن در سال)

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع غذایی
پروژه کارآفريني فرآوري و بسته بندي خشکبار(با ظرفيت 1000 تن در سال)در 35 صفحه ورد قابل ويرايش


- 1 مقدمه :

بسته بندي به عنوان يک ابزار کارآمد سالهاست که مورد نظر کارشناسان علم بازاريابي قرار گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندي ضمن اينکه قابليت نگهداري بهتري را به کالا مي بخشد در کسب سهم بالاتري از بازار براي کالاي مورد نظر نيز مؤثر است.

نظريه پردازان بازاريابي، دو نقش مهم براي بسته بندي متصور هستند که عبارتند از نقش Protective و نقش Promotive ، چنانچه از واژه بکار گرفته شده براي اين نقش ها نيز برمي آيد نقش نخست به وجه نگهداري و دوام حاصل از بسته بندي و نقش دوم به جنبه آگاهي دهنده و پيش برنده بسته بندي اشاره دارد.

از ديگر سو توجه ناکافي به موازين بسته بندي بهداشتي موجب گشته استد که محصولات مختلف غذايي کشور و خصوصاً خشکبار توليدي ايران علاوه بر دارا بودن کيفيت بسيار خوب در بدو توليد به دليل پيدايش پاره اي آلودگي هاي ثانويه نتوانند به بازارهاي جهاني راه يافته و راه را براي افزايش سطح توليد داخلي هموار نمايند. بديهي است با اجراي طرح هاي فرآوري و بسته بندي بهداشتي، محصولات غذايي کشور، قابليت رقابت با محصولات مشابه خارجي را در بازارهاي جهاني خواهند داشت.



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

فرآوري و بسته بندي خشکبار با ظرفيت با ظرفيت 1000 تن در سال



محل اجرا :



1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

با توجه به بازار تقاضاي مطلوب داخلي براي انواع خشکبار و آجيل، لزوم توجه بيشتر به بسته بندي اين مواد به منظور افزايش سهولت دسترسي (عرضه) و نگهداري مشخص تر مي شود.

ضمن اينکه پرداختن به اين موضوع داراي توجيه مناسب اقتصادي بوده و با اجراي اين طرح، مي توان بستر مناسبي را براي اشتغال نيروهاي ماهر و نيمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهيت صنايع غذايي بانوان مي توانند سهم بسزايي در آن داشته باشند.



1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، شکوفايي اقتصادي ، سوددهي و بهبود وضعيت اقتصادي ، اشتغالزايي ، استفاده از نيروي انساني متخصص در پرورش کالاي داخلي و بهره گيري از سرمايه ها و داشته هاي انساني در بالندگي کشور .



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 15 نفر ميباشد .






بر اساس آخرين پژوهش‌ها، آجيل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته نقش مهمي در تامين سلامتي بدن ايفا مي‌کنند. بر خلاف تصور عوام که فکر مي‌کنند اين قبيل مواد خوراکي فاقد ارزش‌ غذايي هستند، بايد گفت که اين مواد غذايي منابع سرشاري از پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌هاي آنتي اکسيداني هستند. مطالعات نشان مي‌دهد مغزها يکي از مهمترين منابع غني سلنيوم هستند که اين ريز مغذي براي تامين سلامت سيستم ايمني بدن ضروري است؛ همچنين داراي برخي خواص ضد سرطاني است

دانشمندان دانشگاه ايلينويز در آمريکا دريافته‌اند که يک مکمل غذايي حاوي 200 ميکروگرم سلنيوم در روز، ميزان ابتلا به سرطان هاي پروستات، ريه و روده را در حدود 50 درصد کاهش مي‌دهد. همچنين از پيشرفت سرطان سينه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگيري مي‌کند.

اين دانه‌هاي خوراکي سرشار از فسفر هستند که اين ماده معدني به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک مي‌کند و نيز منبع سرشار از منزنيم است که اين عنصر نيز در ايجاد تعادل در عملکرد ماهيچه‌ها و اعصاب نقش مهمي دارد. همچنين وجود اسيد لينولنيک در اين دانه‌هاي خوراکي مي‌تواند براي حفظ سلامت پوست و ايجاد تعادل هورموني مفيد باشد.

در ذيل تاثيرات مثبت برخي از اين دانه‌ها ذکر شده است:

بادام زميني :

خوردن بادام زميني به مقدار 5 بار يا بيشتر در هفته و هر بار 28 گرم ، احتمال بروز ديابت نوع دوم را در زنان کاهش مي‌دهد. بادام زميني داراي مقادير زيادي چربي اشباع نشده‌، منيزيم و فيبر غذايي است که همگي خطر بروز ديابت را کاهش مي‌دهند. همچنين حاوي فيبر و منيزيم است که باعش کاهش مقاومت انسولين مي‌شوند. وجود چربي امگا - 3 نيز باعث حفظ سلامت سلول ها، نرمي پوست و نيز کاهش ميزان کلسترول کلي در خون مي‌شود. بادام زميني منبع سرشاري از آهن، روي، ويتامين E، منيزيم و فوليک اسيد است که تاثير مهمي در مبارزه با مواد سرطان زا دارند.

گردو :

بر اساس مطالعات انجام شده از سوي محققان ، گردو نه تنها کلسترول مضر را کاهش مي‌دهد، بلکه باعث کاهش التهاب رگ‌هاي خوني مي‌شود که معمولا عامل بروز بيماري هاي قلبي - عروقي هستند. گردو منبع ويتامين E، آهن، منگنز، فسفر، پتاسيم ، فوليک اسيد است که در ساخت استخوان ها، تامين سلامت قلب و خون نقش مهمي دارند. روغن گردو نيز منبع غني آلفا لينولئيک اسيد (ALA) است که از گروه اسيدهاي چرب غيراشباع مي باشد.

زعفران

کاشت زعفران در ايران از قدمت ???? ساله برخوردار است. اين گياه رنگي و گران‌بهاي چندين ساله، بدون ساقه‌است و پياز دارد و چون درخاک کوير به عمل مي‌آيد، به طلاي سرخ و يا طلاي کوير شهرت يافته‌است. از هر ??? گل، يک گرم زعفران و از حدود ??? هزار گل تازه، يک کيلو زعفران خشک به دست مي‌آيد. زعفران به علت طعم و رنگ و عطر عالي، کاربردهاي فراواني در توليد فرآورده‌هاي غذايي، دارويي و شيميايي دارد و با توجه به محدوديت کشت و توليد، از فرآورده‌هاي گران قيمت به شمار مي‌رود. ايران با متوسط توليد ???تن در سال، در زمينه توليد زعفران مقام اول را دارد. اسپانيا با توليد متوسط ??تن، مقام دوم و کشورهاي هندوستان، جزاير اسپرون روسيه، سنگاپور، مالزي، ژاپن، تايوان، چين، فرانسه، ايتاليا، آلمان، استراليا و يونان با توليد متوسط ??تن، مجموعا مقام سوم را به خود اختصاص مي‌دهند. مرکز اصلي پرورش اين گياه، مناطق کويري و کم آب جنوب خراسان و سابقه زعفرانکاري در اين منطقه، به ???سال پيش بازمي گردد زعفران از محدود گياهاني است که در شرايط سخت زيستي پرورش مي‌يابد. با توجه به آن که جايگاه تاريخي زعفران در ايران بوده و منشا آن نيز ايران است، اين گياه يکي از جذابيت‌هاي ويژه ايران به شمار مي‌آيد.زَعفِران گياهي دارويي و صنعتي است. گل زعفران که به بخش کلاله و يا قرمزي آن سر ريشه مي‌گويند در ابتداي برداشت به رنگ قرمز روشن است ولي به مرور به رنگ قرمز تيره‌رنگ تبديل مي‌شود. تازه آن از عطر خوش طعمي برخوردار است و به غذاها طعم و لذت خاصي مي‌دهد. براي کشاورزان در خراسان، زعفران (طلاي سرخ) درآمد اصلي است. گياهي که تنها دو بار در اول آبان‌ماه (قبل از محصول‌دهي) و اوايل آذرماه (در پايان محصول‌دهي)، به آب نياز دارد و تا بهار، آب باران و برف براي آن کافي است. کاشت، داشت و برداشت آن فرصت‌هاي فراوان شغلي به وجود مي‌آورد، حمل و نقل آن گران تمام نمي‌شود و توان ارزآوري دارد.
زرشک

زرشک درختچه ايست تيغدار به طول ? تا ? متر. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌اي يا زرد است. برگهاي آن بيضي شکل با دندانه‌هاي اره‌اي و ميوه اش قرمز رنگ بيضوي شکل و ترش مزه‌است.

انتهاي بهار و ابتداي تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است،غنچه هاي زرد رنگ که در فصل پاييز رنگ قرمز گيلاسي به خود مي‌گيرند.

زرشک بومي مناطق معتدل و نيمه استوايي اروپا، آسيا، آفريقا، آمريکاي شمالي و آمريکاي جنوبي مي‌باشند. کشور ايران بزرگترين توليدکننده زرشک در دنيا مي‌باشدکه در اين ميان استان خراسان جنوبي با در اختيار داشتن نزديک به ?? درصد از اراضي زيرکشت اين محصول، توليد ?? درصد از زرشک دنيا را در اختيار دارد.

گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از کارخانه فرآوري و بسته بندي خشکبار

بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده در بازديد از مرکز توليد الکترود به بررسي سيستم ها و دستگاهها و ماشين آلات موجود در کارخانه پرداختيم و سيستم مديريت و روش هاي تامين مواد اوليه را در کارخانه مورد ارزيابي قرار داديم ،



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش صنعت و در فرآوري و بسته بندي کالايي مانند خشکبار که بازار رقابتي بسيار شديدي دارد استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، طراحي هاي گرافيکي تبليغاتي يکي از عوامل پيشرفت و توسعه اقتصادي در کشور هاي صاحب سبک در صنعت ميباشد ، الگوبرداري از اين روشها براي معرفي کالا و محصولات مي تواند به عنوان يک ايده نو مورد استقيال قرار گيرد .

دسته بندی: کارآفرینی » صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 815 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 35

حجم فایل:684 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: