مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ها

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ها

منابع فارسی و انگلیسی دارد.
ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
رفرنس دهی استاندارد دارد.
کاملترین در سطح اینترنت، دارای تحقیقات انجام شده در زمینه تحقیق
گارانتی بازگشت وجه دارد.
فرمت : doc

تعداد صفحات : 47

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ها

بخشی از متن :

افراد نوعاً ارزش‌های خود را با شرایط زندگی خویش‏ مطابقت می‏دهند. آن‌ها اهمیت ارزش‌هایی را که می‏توانند به آسانی بدان‌ها دست یابند، بالا می‏برند، و اهمیت ارزش‌هایی‏ را که پی‏گیری آن‌ها با مانع مواجه می‏شود، پایین می‏آورند (کوهن[1]، 2002). بالا بردن ارجحیت ارزش‌های دست یافتنی و پایین آوردن‏ ارجحیت ارزش‌های منع شده، در خصوص اغلب ارزش‌ها به‏ کار بسته می‏شود. عکس این مسأله در باب ارزش‌هایی به‏ وقوع می‏پیوندد که مربوط به آسایش مادی و ایمنی‏ هستند. هنگامی که چنین ارزش‌هایی با مانع مواجه‏ می‏شوند، اهمیت آن‌ها افزایش می‏یابد؛ وقتی این ارزش‌ها به سهولت به دست می‏آیند، آن‌ها تنزل می‏کنند. سن، جنس، و تحصیلات، تعیین‏کننده شرایط زندگی هستند که ترجیحات ارزشی را تحت تأثیر قرار می‏دهند (دلخموش، 1386).

دیدگاه پارسونز[2]

پارسونز در نخستین نوشته‏هایش بر اهمیت ارزش‌ها در کاهش بی‏نظمی در جامعه تأکید می‏کند، نظر وی در این زمینه به قرار زیر است: «کنش‏های انسان. . . به طور منظم در دو مفهوم قرار می‏گیرند که نه حاصل نزاع همه‏اند و نه به طور غیر قابل پیش‏بینی دگرگون می‏شوند. این دو ویژگی نظم تنها زمانی می تواند وجود داشته باشند که همه یا بیشتر اعضای جامعه‏ دارای ارزش‌های غایی معینی باشند که اهداف آنان را تعیین و وسایل مجاز نیل به آن اهداف را معیین می‏کنند. این ارزش‌ها، نظم و مفهوم را در رفتار افراد اعمال و تضاد و ناآرامی را در جامعه تهدید می‏کنند» (کوهن، 2002).

در نتیجه می‏توان گفت پارسونز بنیاد نظم را نه در ساختار اجتماعی بلکه در ساخت نظام کنش مبتنی بر ارزش‌های معنادار برای کنش‌گر که در نظام شخصیتی فرد درونی و در نظام فرهنگی جامعه نهادینه شده، می‏داند. پارسونز با الهام از نتایج کار بیلز[3] و به دنبال تمایزگذاری میان کارکردهای درونی/ بیرونی و کارکردهای مصرفی/ابزاری؛ با تقاطع آن‌ها در یک جدول دو بعدی، یک مدل‏واره کارکردی نظام کنش را به دست داد که در آن برای مشخص کردن چهار کارکرد اساسی نظام کنش و خواندن آن‌ها در جهت گردش عقربه ساعت از حروف اختصاری‏ A GIL استفاده می‏کند که در آن‏ A نماینده کلمه‏ (سازگاری[4])، G نماینده واژه‏ (دستیابی به هدف‏ها[5])،I نماینده کلمه‏ (یگانگی[6]) و L نماینده کلمه‏ (حفظ الگوهای فرهنگی[7]) است. پارسونز در قالب طرح‏ AGIL خود قادر است کلیه مفاهیم اساسی را از چهار نظام فرعی کارکردی کنش نیز، به منزله یک نظام در نظر گرفته می‏شود که به نوبه خود به عنوان یک نظام بر حسب مدل‏ AGIL به چهار خرده نظام تبدیل می‏شوند و این روند تا پایین‏ترین سطح انتزاع می‏تواند ادامه داشته باشد. سطوح تحلیل پارسونز را می‏توان به صورت ذیل مشخص کرد: 1- اولین سطح: همه نظام‏های زنده که در بالاترین سطح انتزاع قرار می‏گیرند؛ 2- دومین سطح: نظام‏های کنش شامل همه چیزهای موجود در کنش بنیادی؛ 3- سومین سطح: خرده نظام‏های کنش، شامل نظام‏های شخصیتی، فرهنگی، زیست شناختی(ارگانیستی) و اجتماعی؛4- چهارمین سطح:نظام‏های خرده نظام‏ها، نظام جامعه پذیری (فرهنگی)، نظام اقتصادی و اجتماعی جامعه‏ای؛ 5- پنجمین سطح: خرده نظام‏های خرده نظام‏ها برای مثال در عرصه اقتصاد شامل: خرده نظام پیمان‏های اقتصادی، خرده نظام سرمایه‏گذاری، خرده نظام تولید، خرده نظام‏سازمانی و احتمالا این فرآیند را می‏توان تا بی‏نهایت ادامه داد (کرایب[8]، 1999).

این نظام‏های فرعی شامل نظام ارگانیکی، نظام شخصیتی، نظام اجتماعی و نظام فرهنگی‏اند. سومین شرط نظام پارسونزی، پس از ساخت و کارکرد، وجود نوعی فرآیند است. او با یک تحلیل فرایندی و با استفاده از نظریه سیبرنتیک[9]، سلسله مراتب سیبرنتیکی نظام عمومی کنش را مطرح می‏کند. پارسونز از سوی دیگر توجه خود را به ویژگی کنترلی اطلاعات و سلسله مراتب حاکم بر اجزای نظام، معطوف کرده تا از این طریق عامل کنترل‌کننده اصلی را شناسایی نماید. از دیدگاه وی تبادل انرژی و اطلاعات همواره میان اجزای نظام وجود دارد و همه اجرای یک نظام از لحاظ ذخیره اطلاعات و انرژی برابر نیستند، بعضی‏ها انرژی کمتری دارند و از اطلاعات بیشتری برخورداند و بالعکس. از سویی دیگر، بنابر اصل اساسی سیبرنتیک، اجزایی که واجد اطلاعات بیشتری باشند، بر اجزای دارای انرژی بیشتر و اطلاعات کمتر، نظارت و کنترل دارند (کوهن، 2002).

بنابراین، عوامل تأمین‌کننده انرژی مشروط کننده کنش و عوامل تأمین کننده اطلاعات، کنترل کننده کنش یک نظام کنش‏اند. در نتیجه در هر نظام کنش مجموعه‏ای از نظارت پی در پی و تجمعی و با نظم سلسله مراتبی قابل مشاهده است. به طوری که اجزای پر انرژی‏تر در پایین‏ سلسله مراتب جا دارند و نقش عامل‏های وضعی کنش را ایفا و اجزای پر اطلاعات‏تر در بالای سلسله مراتب قرار دارند و نقش نظارت کننده کنش را ایفا می‏کنند. اگر چهار نظام فرعی کنش را در نظر بگیریم، می‏توان گفت که نظام فرعی ارگانیسم زیستی از لحاظ انرژی، غنی‏ترین و از لحاظ اطلاعات فقیرترین است و در مرتبه بعدی نظام شخصیت و در مرتبه بالاتر نظام اجتماعی و در رأس سلسله مراتب، نظام نوعی فرهنگ جا دارد که بدون تردید غنی‏ترین آن‌ها از لحاظ اطلاعات و فقیرترین آن‌ها از لحاظ انرژی است. به عنوان نتیجه نهایی، می‏توان گفت که نظام فرهنگی بر نظام اجتماعی، نظام شخصیت و بر ارگانیسم زیستی نظارت می‏کند. این در حالی است که نظام اجتماعی بر شخصیت نظارت دارد و شخصیت نیز نظارت خویش را بر ارگانیسم زیستی اعمال می‏کند (سفیری و شریفی، 1384).

با توجه به نظرات پارسونز، نوعی رابطه سلسله مراتبی میان خرده نظام‏های نظام کنش اجتماعی وجود دارد، بطوری که خرده نظام فرهنگی به عنوان دارنده بیشترین اطلاعات در رأس این سلسله مراتب قرار داشته و سایر خرده نظام‏ها به ترتیبی آرایش یافته‏اند که خرده نظام اقتصادی با کمترین اطلاعات و بیشترین انرژی در پایین سلسله مراتب جا می‏گیرد. بدین ترتیب، سلسله مراتب میان خرده نظام‏های نظام کنش و ارزش‌های متناظر با آن‌ها را می‏توان به ترتیب، ارزش‌های (خرده نظام) فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در نظر گرفت. اکنون با چنین الگویی می‏توان سلسله مراتب ارزش‌های نظام ارزشی دانشجویان مورد مطالعه را به ترتیب ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی اقتصادی مطرح کرد. در ارتباط با عوامل مؤثر بر سلسله مراتب ارزش‌ها نزد افراد، باید به نقش مهم عوامل جامعه پذیری در این زمینه اشاره کرد. جامعه پذیری، جریانی است که طی آن افراد یک نسل با ارزش‌ها، هنجارها و فرهنگ جامعه خود آشنا می‏شوند. جامعه‌پذیری در تمام طول عمر افراد ادامه داشته و هیچ‌گاه متوقف نمی‏شود. از این رو، عوامل و فرایندهای جامعه پذیری از اهمیت ویژه‏ای برخورداند. جامعه پذیری را می‏توان از دو دیدگاه مورد توجه قرار داد: «عینی، از دیدگاه جامعه این‌که بر فرد اثر می‏گذارد و ذهنی، از دیدگاه فردی که به تأثیر جامعه پاسخ می‏دهد». از لحاظ عینی (از نظر جامعه) جامعه پذیری فرایندی است که به موجب آن جامعه فرهنگش را از یک نسل به نسل بعدی انتقال می‏دهد و فرد را با شیوه‏های پذیرفته شده و تأیید شده زندگی‏سازمان یافته اجتماعی‏سازگار می‏کند. بنابراین، کارکرد جامعه پذیری این است که استعداد و انضباط‌هایی را که فرد به آن‌ها نیاز دارد پرورش دهد، نظام ارزش‌ها، آرمان‌ها و انتظارات زندگی جاری جامعه‏ای خاص را به فرد منتقل می‏کند و مخصوصاً، نقش‏های اجتماعی‏ای را که باید ایفا کند آموزش دهد» و از لحاظ ذهنی(از نظر فرد) «جامعه‌پذیری فرایندی است برای شکوفا کردن استعدادهای بالقوه، فراهم‏آوردن امکانات رشد و شخصیت و تبدیل فرد به شخص (فرد اجتماعی) و در نتیجه برقراری رشد شخصیت و آموزش نقش‏ها و منش‏ها، به وجودآوردن خواسته‏ها و برآوردن نیازها و دستیابی به تجربه‏های اجتماعی» (کوهن، 2002).

دیدگاه پارسونزی در اجتماعی شدن فرد بیشتر او را تحت تأثیر شرایط نظام اجتماعی می‌داند در حالی که بدون فهم دیدگاه فردی جامعه پذیری از دیدگاه فردی که به جامعه پاسخ می‏دهد، قادر به درک صحیحی از عوامل مؤثر بر سلسله مراتب ارزش‌های افراد و سازوکار آن نخواهیم بود از این رو برای تکمیل دیدگاه اجتماعی پارسونز از دیدگاه فردی نیز استفاده شده است (سفیری و شریفی، 1384).

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ها

[1] Kohen

[2] Parsones

[3] Bilz

[4] Adaptaion

[5] Goal Attainment

[6] Integration

[7] Latency

[8] Kribe

[9] Sibernitik

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ها

منابع

الف) منابع فارسی

- ابادينسكي، هووارد (2001). جامعه شناسي موادمخدر. ترجمه زكريايي، محمد علي (1382)، دبيرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر، نوبت چاپ اول ، اسفندماه .

- امیری، فیروز (1385). ماهیت ارزش های انسانی و نظام های ارزشی. مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، بهار 1385، شماره 30.

- آبركرامبي، نيكلاس (1991). فرهنگ جامعه شناسي. ترجمه حسن پويان، تهران: چاپ پخش.

- آزاد مرزآبادی، اسفندیار (1387). بررسى رابطه نظام ارزشى خانواده با ارزش هاى نوجوانان. فصلنامه علوم رفتاری، سال دوم، شماره 2.

- آقا بخشی ،حبیب(1379). اعتیاد و آسیب شناسی خانواده : مصون سازی کودکان در برابر اعتیاد. تهران : نشر آفرین.

- آقابخشی، حبیب (1382). کودکان پدر معتاد. مجله رفاه اجتماعی، دوره 3، شماره 7، صص216-197.

- بهفر، زهرا؛ آقامحمدیان، حمیدرضا و مهرام، بهروز (1385). کارکرد خانواده و دختران نوجوان مبتلا به اختلالات درون ریزی در مقایسه با گروه بهنجار. تازه های علوم شناختی، شماره 8، تابستان.

- ﭘﺮوﭼﺎﺳﻜﺎ، ج. و ﻧﻮرﻛﺮاس، ج. (1999). ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎي روان‌درﻣﺎﻧﻲ. ﺗﺮﺟﻤﻪ ي ﺳﻴﺪﻣﺤﻤﺪي (1385). ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات رﺷﺪ.

- ثنایی، باقر و امینی، فریده (1379). مقایسه عملکرد خانواده در دو گروه دانش آموزان دختر مستقل و وابسته به دیگران. مجله تازه ها و پژوهش های مشاوره، جلد دوم، شماره 7 و 8.

- جمشیدی منش، منصوره؛ سلیمانی فر، پروین و حسینی، مهدی (1383). ویژگی های فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی زنان معتاد زندانی. فصلنامه پرستاری ایران، زمستان 1383، شماره 17.

- جوادي، رحم خدا؛ آقابخشي، حبيب؛ رفيعي، حسن؛ عسگري، علي؛ بيان معمار، احمد و عبدي زرين، سهراب (1390). رابطه كاركرد خانواده و تاب آوري در برابر مصرف مواد در دانش آموزان پسر دبيرستاني مدارس پر خطر . فصلنامه رفاه اجتماعي، شماره 41، تابستان.

- جهانگیر، پانته‌آ (1391). مقایسه عملکرد خانواده و رضایت مندی زناشویی در زنان متأهل شاغل و غیرشاغل شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره چهارم، تابستان، ص 178 تا 192.

- چیریلو،استفانو؛برینی،روبرو،کامبیازو،جیانی،مازا،روبرتو،(بی تا).اعتیاد به مواد مخدر در آئینه روابط خانوادگی.ترجمه پیرمرادی,سحر،(1378). اصفهان : نشر همام.

- حسینی زاده مهدوی، معصومه (1385). استحکام روابط در خانواده های سالم و متعادل. نشریه رشد مشاور مدرسه، شماره 6، زمستان.

- حیدری، جبار؛ جعفری، هدایت؛ حسینی، سیدحمزه؛ جنتی، یداله؛ محمدپور، رضاعلی و محمودی، قهرمان (1385). بررسی وضعیت روانی- اجتماعی معتادین شهرستان ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره شانزدهم، شماره 52، خرداد و تیر.

- خدائی،علی.(1384).مقایسه پنج عامل شخصیت و هوش هیجانی در افراد معتاد و غیر معتاد شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.

- دلاور، علی (1380). مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.

- دلخموش، محمدتقی (1386). ارزش‌های ازدواج در جوانان ایرانی. فصلنامه روان‌شناسان ایرانی، سال سوم، شماره 12، تابستان.

- ربانی، رسول و شهابی، سیامک (1389). بررسي ارزش هاي اخلاقي جوانان شهري اصفهان. فصلنامه مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، شماره 5، تابستان.

- رزاقی، عمران محمد؛ رحیمی موقر، آفرین؛ حسینی، مهدی و مدنی، سعید (1379). بررسی سریع وضعیت سوء مصرف مواد در ایران. معاونت پیش‌گیری سازمان بهزیستی کشور و برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل.

- ﺳﺎﻣﺎﻧﻰ، ﺳﻴﺎﻣﻚ و ﺑﻬﻤﻨﺶ، ﺯﻫﺮﺍ (1389). ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎ ﻭ ﻛﻨﺶ ﻫﺎﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻋﺎﺩﻯ ﻭ ﺑﺰﻫﻜﺎﺭ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ، شماره 43، تابستان.

- ﺳﺎﻣﺎﻧﻰ، ﺳﻴﺎﻣﻚ و ﺑﻬﻤﻨﺶ، ﺯﻫﺮﺍ (1389). ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎ ﻭ ﻛﻨﺶ ﻫﺎﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻋﺎﺩﻯ ﻭ ﺑﺰﻫﻜﺎﺭ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ، شماره 43، تابستان.

- سفیری، خدیجه و شریفی، نیره (1384). بررسی سلسله مراتب ارزشی دانشجویان و رابطه آن با گروه‌های مرجع. نامه علوم اجتماعی، شماره 25، بهار.

- سهامی، سوسن (1387). اولویت های ارزشی دانشجویان. پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال دوم، شماره دوم، تابستان.

- سهرابي، فرامرز؛ هاديان، مينا؛ دائمي، حميدرضا و اصغرنژاد فريد، علي اصغر. (1387). اثر بخشي برنامه‌ي آموزشي ساخت رفتارهاي سالم در نگرش دانشجويان نسبت به سوء مصرف مواد. مجله علوم رفتاري، دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله. دوره 2. شماره 3.

- صناعی، حمید (1389). نقش خانواده در انتقال ارزش های فرهنگی و هنجارهای اجتماعی به کودکان: آسیب‌شناسی خانواده. مجله پیوند، مهر 1387، شماره 348، صص17-16.

- ﺻﻴﺎدي، ع. (1381). ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ اﺛﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻛﺎرآﻳﻲ ﺧﺎﻧﻮاده در ﺑﺮوز ﻣﺸﻜﻼت رواﻧﻲ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن از ﻧﻈﺮ دﺧﺘﺮان و ﭘﺴﺮان ﭘﺎﻳﻪ ﺳﻮم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان. (ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ، ﺗﻬﺮان.

- طوبی، ژاکلین رودلف (1355). اجتماعی شدن و سه عامل اولیهء اجتماعی. تهران: نامهء علوم اجتماعی، دورهء 2، ش 2.

- عبدالحلیم، احمدمهدی و داودی، محمد (1379). تعلیم ارزش‌ها؛ وظیفه ای گم شده در نظام های تربیتی. مجله تربیت اسلامی، بهار، شماره 1.

- ﻋﺰﻳﺰي، پ. (1386). ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ درﻣﺎن ﮔﺮوﻫﻲ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﺗﺤﻠﻴﻞ ارﺗﺒﺎط ﻣﺤﺎوره اي ﺑﺮن ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻌﺎرﺿﺎت زﻧﺎﺷﻮﻳﻲ زﻧﺎن ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان. (ﭘﺎﻳﺎنﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ)، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت، ﺗﻬﺮان.

- فرجاد، محمدحسین (1374). اعتیاد به مواد مخدر- درمان. تهران: بدر.

- فیروزآبادی، سیداحمد (1385). ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی در ایران. مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 30، بهار.

- قاضی زاده، کاظم و حسینی، سید حمید (1389). ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ارزﺷﻬﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﻧﻬﺞ‌اﻟﺒﻼﻏﻪ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﻋﻠﻮم اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره 20، زﻣﺴﺘﺎن 1389.

- قنبری، علی (1389). نقش خانواده در پرورش ارزش های اخلاقی دانش آموزان. مجله پیوند، دوره 11، شماره 376، صص 16-14.

- کرایب، یان (1999). نظریه اجتماعی مدرن: از پارسونز تا هابرماس. ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر آگاه.

- کریمی، یوسف (1376). روانشناسی اجتماعی. چاپ سوم، تهران: انتشارات ارسباران.

- کوروش نیا، مریم و لطیفیان، مرتضی (1390). بررسی رابطه بین ارزش های فرهنگی جامعه و گرایش‌های تفکر انتقادی دانشجویان با واسطه گری ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و استادان. دوفصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، شماره 61، پاییز و زمستان.

- کوهن، پرسای (2002). نظریه اجتماعی نوین. ترجمه یوسف نراقی، تهران: شرکت سهامی انتشار.

- کوئن، بروس (1993). مبانی جامعه شناسی. ترجمه غلامحسین توسلی و رضا فاضل، تهران: انتشارات سمت.

- کیا، علی اصغر و حسین پور، جعفر (1386). بررسی نحوه نگرش رسانه ها به اعتیاد. مجله دانش انتظامی. شماره 32، بهار.

- کیانی، نصرت (1382). بررسی ویژگی‌های شخصیتی و تنیدگی والدین نوجوانان معتاد و مقایسه آن با گروه در معرض خطر و عادی شهرستان زاهدان. (پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی)، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.

- كلدي، عليرضا و جمشيدي، مرتضي (1384).تعارض ارزشی از دیدگاه والدین و دانش آموزان شهر آمل. مجله رفاه اجتماعي، شماره 19، زمستان.

- ﮔﻠﺪﻧﺒﺮﮒ، ﺍﻳﺮﻧﻪ و ﮔﻠﺪﻧﺒﺮﮒ، ﻫﺮﺑﺮﺕ (2003). ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ. ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﺣﻤﻴﺪﺭﺿﺎ ﺣﺴﻴﻦ ﺷﺎﻫﯽ ﺑﺮﻭﺍﺗﯽ ﻭ ﺳﻴﺎﻣﮏ ﻧﻘﺸﺒﻨﺪﯼ ﻭ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻧﺸﺮ ﺭﻭﺍﻥ.

- مرادی، غلامرضا؛ عظیمی، عباس و فضائلی، سمیه (1392). مقایسه وضعیت نظام ارزشی بین دانشجویان ترم اول و ترم آخر دانشکده پیراپزشکی مشهد با استفاده از نظریه های ساختار ارزشی شوارتز و آلپورت. طرح تحقیقاتی مصوب شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد.

- متین نژاد، سیده اعظم؛ موسوی، سید علی محمد و شمس اسفندآباد، حسن. (1389) .مقایسه شیوه‌های حل مسأله و سبک های تفکر در افراد مصرف کننده مواد و افراد غیر معتاد. فصلنامه اعتیاد پژوهی، سال سوم، شماره 11، پاییز.

- محمدی، ابوالفضل و آقاجانی، میترا و زهتاب ور، غلام حسین(1390). ارتباط اعتیاد، تاب آوری و مؤلفه‌های هیجانی. مجلّه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال هفدهم، شماره 2، تابستان، ص 136تا 142.

- مقدس، علی اصغر و نوروزی، فاطمه (1390)، مقایسه ارزش های مذهبی بین دو نسل دختران و مادران شهرهای لار و جهرم. مطالعات زنان، شماره 9، پیاپی 29، زمستان.

- ﻣﻮﺳﻮﯼ، ﺍﺷﺮﻑ ﺍﻟﺴﺎﺩﺍﺕ (۱۳۷۹). ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﻧﻈﺎﻡ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻧﻈﺎﻡ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ/ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻧﺸﺮ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﺱ ﺭﺿﻮﯼ.

- ممتازی ،سعید.(1381).خانواده و اعتیاد.تهران:انتشارات مهدیس .

- موسوی، اشرف السادات (1382). خانواده‌درمانی کاربردی. تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.

- مهرابي زاده هنرمند، مهناز؛ محمودي، محمد؛ شكركن، حسین و نجاريان، بهمن (1383). مقايسه نظام ارزشي و نگرش‌هاي دانش آموزان سال سوم دبيرستان‌هاي شهر اهواز با والدين و نزديكترين دوست همكلاسي آن‌ها. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، دوره سوم، سال 11، شماره‌های 1 و 2.

- نصیری، محمد (1386). جهانی شدن و تغییر ارزش های خانواده. مجله پیوند، دوره 1و2، شماره 330 و 331، صص 32-30.

- ﻧﻮاﺑﻲ ﻧﮋاد، ش. (1383). ﻣﺸﺎوره ازدواج و ﺧﺎﻧﻮاده درﻣﺎﻧﻲ. ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات اﻧﺠﻤﻦ اوﻟﻴﺎء و ﻣﺮﺑﻴﺎن.

- نيك گهر، عبدالحسين (1369). مباني جامعه شناسي. تهران: انتشارات رايزن.

- وثوقی، منصور و نیک‏خلق، علی‏اکبر (1381). مبانی جامعه‏ شناسی. تهران: انتشارات بهینه.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ها

ب) منابع لاتین

- Allport, G:V, Vernon, p, E and Lindzey, study of Values, Boston. (1960). Houghton Miffilin Company.

- Brook, J. S.; Brook, D. W.; De La Rosa, M.; Whiteman, M.; Johnson, E.; Montoya, I. (2001). Adolescent Illegal Drug Use: The Impact of Personality, Family and Environmental Factors. Behavioral Medicine. 24 (2): 183-203.

- Chapman, A. (2007). Eric Berne’s transactional analysis parent adult child model theory and history article [On-line]. Available: http: //www. businessballs. Com/transact. Html.

- Dakof, G. A.; Tejeda, M.; Liddle, H. A. (2001). "Predictors of Engagement in Adolescent Drug Abuse Treatment". Am Acad Child Adolescent Psychiatry. 40 (3): 274-81.

- Epstein, N. B., Ryan,C.E. Bishop, D. S., Miller, I.W., & Keitner, G.I.( 2003). The Macmaster model: A view of healthy family functioning. In. F. Walsh(Ed). Normal family processes (3rded., pp.581-607). New York: Guilford Press.

- Feader. Norman T. (1984). Masculinity, Femininity, Psychological Androgyny and the Structure of Values. Journal of Personality and Social Psychology. Vol.47

- Franklin, N. B & Haferbray, B, (2000), Reacting out in family therapy. Newyork: Guilford press.

- Ingelhart, Ronald (2007). Globalization and Postmodern Values. The Washington Quarterly. 23:1, pp:215-228, The Center for Strategic and International Studies and the Massachusetts Institute of Technology.

- Jones, E. (1993). Family system Therapy. Development in the Milan-Systemic Therapies. Chichester: John Wiley & Sons.

- Koss-Chioino, J. D.; Canive, J. M. (1996). Cultural Issues in Relational Diagnosis: Hispanic in the United States. In F. W. Kaslow (Ed.), Handbook of Relational Diagnosis and Dysfunctional Family Patterns. New York: John Wiley & Sons, Inc.

- Ledoux, S.; Miller, P.; Choquet, M.; Plant, M. (2002). Family Structure, Parent-Child Relationships, and Alcohol and Other Drug Use among Teenagers in France and United Kingdom. Alcohol. 37 (1): 52-60.

- Liraud F,Verdoux H. (2000). (Clinical and prognostic characteristics associated with addictive comorbidity in hospitalized psychiatric patients). Encephale. May – june, 26 (3): 16-23.

- McArdle, P.; Wiegersma, A.; Gilvarry, E.; McCarty, S.; Fitzgerald, M.; Kolte, B.; Brinkley, A.; Blom, M.; Stoeckel, I.; Pierolini, A.; Michels, I.; Johnson, R.;Quensel, S. (2000). International Variations in Youth Drug Use: The Effect of Individual Behaviours, Peer and Family Influences, and Geographical Locatio. Eur Addict Res. 6 (4): 161-2.

- Merton, Robert. (1957). Social Theory and Social Structure. New York: Free Press.

- Peterson, R. , & Green, S. (1999). Families first- keys to successful family

- Nurco Dn,Hanlon Te,Dgrudyke Kinlock Tw.The eurly emergence Rnarcotic addict types Am j Dvug A lcohol Abuse. 1997:23:523-542

functioning: Family roles [On-line]. Available: http: //www. ext. vt. edu/pubs/ family/ 350-093/350-093.htm1.
- Rekeach, M (1973). The nature of human values. new york freepress.(N.Y.F.P)

- Schwartz, S. H. (1999). A theory of cultural values and some implications for work. Applied Psychology: An International Review, 48, 23-47.

- Schwartz, Shalom H. (2006). Basic Human Values: Theory, Measurement, and Applications. The Hebrew University of Jerusalem.

- Schwartz. Shalom H. & Galit Sagie (2000). Value Consensus and Importance: A Cross-National Study. Journal of Cross-Cultural Psychology. Vol.31. Issue.4

- Schwartz. Shalom H. (1994). Toward Explanations of National Differences in Value Prorities. ××IV Congress of Interamerican Society of Psychology.

- Smith, Tom W, (2009). The generation gap revisited. Network on transitions.

- Snyder, L. (2005). Satisfactions and challenges in spiritual faith and practice for persons with dementia, Dementia, 2(3), 299-313.

- Veter, A & Gale, A. (1987). Ecological of Family Life. New York: John Willy & Sons.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ها
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2673 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 47

حجم فایل:70 کیلوبایت

 قیمت: 39,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: