گزارش كارآموزي در آموزشگاه طراحي لباس گلشن صبا

دسته بندي : فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای
گزارش كارآموزي در آموزشگاه طراحي لباس گلشن صبا در 17 صفحه ورد قابل ويرايش

مقدمه :

تا آنجا كه تاريخ نشان مي‌دهد، هميشه انسان لباس مي پوشيده است ولي البته در طول تاريخ با گذشت زمان و با تفاوت مكانها لباس فوق العاده متنوع و متفاوت بوده است. در گذشته بيشتر لباس به عنوان حفظ سرما و گرما و نيز زينت و تجمل مورد استفاده قرار مي‌گرفته است و جنبه ايمني و حفاظت آن در درجه بعد بوده، اما در زندگاني صنعتي امروز، نقش ايمني لباس و جنبه حفاظت آن در بسياري از رشته ها در درجه اول اهميت قرار دارد. فضا نوردان، مأموران آتش نشاني، كارگران معادن، غواصان وبسياري ديگر، از لباسهاي مخصوص براي حفظ خود در برابر انواع خطرها استفاده مي كنند. وسايل توليد لباس در عصر ما به قدري متنوع شده و توسعه يافته است كه با گذشته اصلاً قابل مقايسه نيست.

امروزه با توجه به تنوع و اهميت بيشتر لباس نسبت به گذشته روشهاي دوخت هم توسعه يافته است و در كنار كار دوخت نيز متدهاي الگوكشي جهت متناسب و خوش تركيب شدن بر روي بدن افراد برنامه ريزي و طراحي شده است. در اين بخش سعي شده تا انواع الگوهاي تدريس شده در آموزشگاه به نحو صحيح ارائه شود. اين الگوها شامل : انواع دامن، بالاتنه، آستين، انواع يقه، شلوار و طرز دوخت آن و ... كه با متد گرلاوين مي‌باشد.


فصل اول :

آشنايي كلي با مكان كارآموزي



محل كارآموزي :

آموزشگاه گلشن صبا به سرپرستي خانم رضيه نشان در سال 1382 تأسيس گرديد. در اين آموزشگاه تدريس الگو به روشهاي گلاوين، متريك و مولر مي باشد و همچنين به آموزش دوخت انواع لباسها از قبيل : انواع يقه ها، آستين ها، شلوار ، كت و ... مي پردازد كه در هر دوره تعدادي كارآموز در مقاطع نازك دوزي، ضخيم دوزي، لباس عروس، لباس شب مي پذيرد و در پايان از اين كارآموزان امتحان عملي و تئوري گرفته مي شود و مدرك ديپلم از سازمان فني و حرفه اي به اين كارآموزان داده مي شود. ساعاتي كه كارآموزان در اين آموزشگاه هستند بستگي به دوره اي كه مي گذرانند است مثلاً : نازك دوزي 460 ساعت و لباس عروس و شب 270 ساعت مي باشد.

آموزشگاه گلناز نيز به سرپرستي خانم فاطمه عباسي در سال 1376 تأسيس گرديد. در اين آموزشگاه متدهاي متريك و گرلاوين و نيز آموزش دوخت انواع لباس شب، عروس،‌كت و دامن و ... تدريس مي شود. فضاي كارآموزي حدوداً 90 متر است. 6 الي 7 عدد چرخ خياطي براي كارآموزان وجود دارد امكانات نسبتاً مناسبي دارد اما به علت قرارگرفتن در زيرزمين از نور و روشنايي چندان مناسب براي فضاي كار و دوخت نيست.


فصل دوم

ارزيابي بخش هاي مربتط با رشته علمي كارآموز



مقايسه واحد كارآموزي با دانشگاه :

در محيط آموزشي دانشگاه با توجه به فشرده بودن زمان در طول ترم براي فراگيري دوره هاي مختلف دوخت و الگو تقريباً كلي و پايه اي تدريس مي شود. لذا در جهت جبران اين قضيه آموزشگاه مي تواند مكملي براي آموزش هاي داده شده در دانشگاه باشد. دانشگاه در مقايسه با آموزشگاه از امكانات نسبتاً برتري برخوردار است. همچون طرح هاي صنعتي كه هر كدام كارهاي مختلفي راانجام مي دهند. وسايل الگوكشي، ميز الگو، ميز برش و محيطي كاملاً مجزا از بخشهاي آموزشي ديگر كه به دانشجو اين امكان را مي دهد تا با آرامش و حوصله‌ي بيشتر به فراگيري دروس بپردازد. روش كار اساتيد در دانشگاهها به صورت آكادميك و هدفمند مي باشد و در راستاي گرايش تحصيلي ترم، قدم برداشته مي شود. در حاليكه اين موضوع در آموزشگاه كمتر به چشم مي خورد. اين مطلب قابل ذكر است كه شدت علاقه و فعاليت كارآموز نيز براي فراگيري سريعتر و پيشرفت وي در طول دوره هاي آموزش خياطي بسيار حائز اهميت است. البته اگر امكانات بخشهاي آموزشي كمي بيشتر شود به عنوان مثال به چرخهاي بيشتر و بهتري مجهز شوند و يا ميزهاي برش براي دوخت، با ميز الگو جدا از هم قرار گيرند فضايي كه براي محل كار استفاده مي شود شرايط نوردهي مناسبي داشته باشد و يا تعداد كارآموزان از حد نصاب مناسبي برخوردار باشد. همه اين موارد نيز در روند يادگيري كارآموز مؤثر خواهد بود.

دامن تنگ جيب دار :

ابتدا از الگوي دامن تنگ كنترل شده (شماره 1 ) رولت مي كنيم. سپس طبق مدل دهانه جيب را در محل مورد نظر رسم كرده آنگاه دو نقطه (هـ ) و (ب) را به يكديگر وصل مي كنيم بدين ترتيب پنس بزرگ (هـ – خ – ي ) تبديل به پنس كوچك (هـ – ب – ي) خواهد شد. (خ-و) را نصف كرده نقطه (ن ) را مي گذاريم نقاط (ب – ن – د) (كيسه جيب )را به طور هلالي به يكديگر وصل كرده سپس نقاط (ي – ب – ن – د – گ) را رولت كرده (شكل الف) و نقاط (ب-ن-د) را نيز رولت كرده (شكل ب) . در هنگام دوخت خط (ب –د) توسط تكه رولت شده (شكل ب) سجاف مي كنيم و هلال تكه (الف) و هلال تكه (ب) را به يكديگر مي دوزيم. در خط پهلو هيچگونه تغييري داده نمي شود.

دامن دوپيلي در جلو روي زانوها (به حالت يك طرفه )

دامن ساده كنترل شده درست مي كنيم. در قسمت جلو از انتهاي پنس بزرگ خط صافي كشيده به پائين دامن كه فاصله پنس بزرگ از خط وسط جلو تا پائين به يك اندازه مي‌باشد. اين خط را ادامه مي دهيم به خط كمر سپس اين خط را بريده داخل آن يك اوزمان 14 سانتي در كمر و پائين دامن كمر داده و بلندي پيلي بستگي به دلخواه دارد. براي وصل قسمت يك به قسمت شماره 2 قسمت اوزمان داده شده را تا زده قسمت 2 را طوري وصل مي كنيم كه خطوط باسن كوچك و بزرگ را امتداد هم قرار بگيرد.

در قسمت پشت هم عيناً مثل قسمت جلو عمل مي شود يا به دلخواه قسمت پشت را ساده تر به مي‌داريم (اگر بخواهيم دامن ما فون باشد مي توانيم دامن فون شماره يك را بعد از كشيدن الگو و كنترل انجام دهيم).

دامن پيلي دو قلو روي زانو :

اين دامن مانند دامن قبلي تهيه مي گردد با اين تفاوت كه به جاي 14 سانتي متر پيلي 14 سانتي متر اوزمان مي دهيم و به جاي تاي يك طرفه پيلي به شكل دو قلو تا شده بالا و پائين رولت مي شود.

دامن پليسه اريب :

از انواع فون ها به دلخواه مي توان براي شالوده اين دامن رولت نمود كمر و باسن بزرگ و پاي دامن را به دلخواه برحسب پهنا يا باريكي پليسه ها مي توان تقسيم كرد. در اين نمونه كمر و باسن و پاي دامن به 6 قسمت تقسيم شده، نقاط به دست آمده تقسيم شده را به هم وصل مي كنيم. مقدار پنس هاي روي خط كمر به اضافه هلالي كنترل كمر را حساب كرده به دوبرابر تعداد پليسه ها تقسيم نموده حاصل به دست آمده را به دو طرف خطوط تقسيم شده تا باسن كوچك به شكل پنس هاي كوتاه رد مي كنيم. اضافات كمر از بين مي رود.

اين پنس ها در موقع جدا كردن پليسه ها از بين مي رود. هر قسمت جدا كرده روي كاغذ ديگري چسبانيده به اندازه دو برابر قطعه از بالا و پائين اوزمان داده و بعد تكه دوم را طوري مي‌چسبانيم كه خطوط باسن ها در امتداد هم قرار بگيرد الي آخر.

پليسه راسته :

مانند پليسه اريب عمل مي كنيم منتها از دامن شماره 1 رولت نموده چون كليه پنس ها در خط كمر موجود است پنس ها را به اضافه كنترل كمر تقسيم بر دو برابر تعداد پليسه ها نموده اطراف خطوط تقسيم شده تا باسن كوچك را رد مي كنيم.

دامن شش ترك :

از دامن تنگ رولت كرده خط لب دامن و كمر را به سه قسمت تقسيم مي كنيم ساسون ها را حساب كرده و به اطراف خطوط نقطه چين مطابق شكل (26) منتقل مي كنيم يك قسمت را رولت كرده و براي گشادي لب دامن بين 5 تا 10 قسمت رولت شده اضافه مي كنيم و از آن نقطه به باسن كوچك وصل مي كنيم. البته بايد خط مايل با خط عمود تا باسن كوچك يك اندازه باشد تا گوشه هاي ترك ها آويزان نشود.

دامن بادبزني (شانل ) :

از دامن تنگ رولت كرده الگوي جلو و پشت را به چهار قسمت مساوي تقسيم مي‌كنيم. ساسون‌ها را حساب مي‌كنيم و به اطراف خطوط تقسيم شده تا باسن كوچك منتقل مي‌كنيم. مطابق شكل (35). يكي از قسمتها را روي الگو رولت مي‌كنيم و به اندازه دلخواه از لب دامن بالا مي‌آئيم و علامت مي‌گذاريم. سپس بين 5 تا 25 سانتي متر به لب دامن اضافه مي‌كنيم و به نقاط علامت زده شده وصل مي كنيم. خط مايل جديد بايد به اندازه خط عمود باشد.

دامن لنگي (اسكاتلندي – پرت فوي‌) :

دو جلو و يك پشت كامل از الگوي دامن شماره 1 طوري قرار مي دهيم كه پشت كامل در وسط و دو جلو كامل در طرفين آن قرار بگيرند و خطوط باسن ‌ها هم در امتداد هم باشند در سمت راست الگو از انتهاي پنس كوچك جلو تا خط را اندازه گرفته همان اندازه از پاي دامن داخل شده يك عمود موازي با خط صاف جلو به دست مي‌آيد. در سمت چپ روي الگوي كامل جلو از زير پنس كوچك تا خط صاف مشترك جلو و پشت را اندازه گرفته يك عمود موازي با خط مشترك مي‌كشيم. خطوط هاشور شده سمت چپ قسمت زيردامن مي‌باشد و براي اينكه قسمت زيردامن از روي دامن آويزان نشود،‌يك پنس 2 سانتي‌ در قسمت چپ الگوي كامل جلو روي خط باسن بزرگ قرار گرفته به نوك پنس بزرگ جلو وصل مي‌كنيم. اين پنس را روي الگو بسته روي پارچه مي‌گذاريم.
دسته بندی: فنی و مهندسی » فنی و حرفه ای

تعداد مشاهده: 1667 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 29,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: