تحقیق بررسی سازمان ملل و نقش آن در مسائل مختلف

دسته بندي : علوم انسانی » علوم سیاسی
تحقيق بررسي سازمان ملل و نقش آن در مسائل مختلف در 7 صفحه ورد قابل ويرايش

"ساختار سازمان ملل و نقش آن در مسايل مختلف جهان"

دبير كل

فصل پانزدهم منشور ملل متحد در خصوص دبيرخانه و تمام دبير كل در سازمان ملل متحد آمده است. ماده 97 منشور عالي‌ترين مقام سازمان را دبير كل اعلام نموده است.

و مطابق ماده 98 دبير كل در تمام جلسات مربوط به سازمان انجام وظيفه مي‌كند و گزارش سالانه مربوط به روال كار سازمان را به جمع تقديم مي‌كند. ماده 99 اشعار مي‌دارد:

«دبير كل مي‌تواند نظر شوراي امنيت را به هر موضوعي كه بعقيده او ممكن است حفظ صلح و امنيت بين المللي را تهديد مي‌كند جلب نمايد».

بنابراين طبق اين ماده مي‌توان به وسعت عمل دبير كل پي برد. بعبارت ديگر دبير كل در اين زمينه به ابتكار خود و در فرصت مناسب مي‌تواند، شوراي امنيت را مجبور به بررسي موضوعي نمايد كه مخل نظم و امنيت بين المللي مي‌باشد.

ماده 100 منشور در خصوص استقلال عمل اعضا از كشورشان مي‌باشد. اين ماده بيان مي دارد كه: «دبير كل و كارمندان ملل متحد در انجام وظايف خود از هيچ دولت يا مقام خارج از سازمان كسب دستور نخواهند كرد و دستوراتي را نخواهند پذيرفت. آنان فقط مسئول سازمان هستند و از هر عملي كه مناقي موقعيتشان بعنوان مامورين رسمي بين المللي باشد خودداري خواهند كرد...»

بدين ترتيب دبير كل سازمان شخصي مستقل است كه در اجراي وظايفش منابع ملي خود را در نظر نخواهد گرفت. بالاترين مقام سازمان به معناي با نفوذترين كارمندان مي‌باشد. به عاليترين رتبه و مديريت را دارا مي‌باشد. بنابراين از روي انتظاراتي به مراتب بالاتر مي‌رود. هرگاه كه بحراني در جهان اتفاق مي‌افتد، چشمها به دبير كل سازمان ملل دوخته و اميدها به وي بسته مي‌شود.

كورت والدهالم دبير كل اسبق سازمان ملل در اين رابطه گفته است:

(تحرك و توانايي سازمان ملل براي رفع درگيري‌ها تا حد زيادي به كارداني دبير كل و همكارانش بستگي دارد. دبير كل مي تواند جريانات سياسي را به سويي هدايت كند كه از بروز درگيري‌ها جلوگيري كند و براي پاره اي از مسائل راه حلهاي صلح آميزي ارائه نمايد. زيرا براي مشكل‌‌ترين مسائل هم مي‌توان در نهايت به تضميني همگاني دست يافت. اين امور مي‌تواند مهمترين وظايف بن باشد)[1]

در واقع مي‌توان گفت حساس‌ترين تست در سازمان ملل متحد، مقام دبير كل سازمان مي‌باشد سياستهاي دبير كل در تمام سازمان اجرا مي‌گردد و تمام اركان سازمان علوم به رعايت آن مي‌باشند، قسمت دوم ماده 100 منشور نيز به همين موضوع اختصاص يافته و مربوط به كروم تبعيت اركان و اعضاء از دستورات دبير كل مي‌باشد.

طوفاني و تا آرام گسترش دهيم.)

مبحث دوم: اشغال لبنان و كورتوالدهام (چهارمين دبير كل سازمان ملل)

كورت والدهايم دبير كل چهارم سازمان ملل متحد و رئيس جمهور اتريش در كتاب خود تحت عنوان كاخ شيشه‌اي سياست درباره فعاليت ها و خاطراتش در دوران دبير كل توضيح داده است. در اين كتاب وادلهايم در فصل چهارم درباره قضيه اشغال لبنان و فعاليتهاي خود گفته است.

او چنين مي‌‌گويد:

(اوضاع انفجاري و نامطمئن خاور نزديك، قبل از شروع خدمت من، سازمان ملل متحد خود را به خود مشغول داشته بود و عملاً در تمامي دوران خدمت من نيز با آن درگيري بوديم...

سازمان ملل در اين مورد بار ديگر ثابت كرد، هر جا كه لازم باشد، اگر اختيارات لازم را گرفته باشد تا به سرعت اقدام مي‌كند، نخست تصميم داشتيم نيروي چهار هزار نفره تشكيل دهيم ...)

وادلهايم در ادامه توضيح مي‌دهد كه نيروهاي سازمان ملل در آن زمان متعلق به دو كشور ايران و اتريش بودن و تاكيد مي كند كه دولت شاه ايران كمكهاي فراواني را در عمليات سازمان ملل انجام مي‌داده است.

او مي‌گويد بعد از تقاضاي از شاه ايران درباره اعزام نيروها به محل ماموريت، وي با اين تقاضا مراقبت مي‌كند و ظرف 24 ساعت نيروها منتقل مي‌شوند.

او قيد مي‌كند كه از مشكلات سازمان ملل اين مطلب مي‌باشد، كه گاه دولتهاي مقبوع نيروهاي نظامي، آنها را احضار مي‌كنند در نتيجه سازمان ملل با كمبود نيرو وقف رو بزودي گردد. همانگونه كه در اين قضيه نيرو به هفت فرار نفر رسيد اما بعد از انقلاب در ايران تعدادي از نيروها به ايران برگدانده شدند و بعلاوه دولت شامل نيز، همچنين نيروهاي نظامي خود را احضار نمود.

لازم به ذكر است كه هنگامي كه مقام برتر سازمان ملل يعني دبير كل با درايت خوديي ببرد كه با اتكا به كدام دولت پي تواند بهترين بهره را ببرد، وضعيت و قدرت سازمان نيز افزودن خواهد شد. والدهايم در اين باره از هوش سرشاري برخوردار بود مي‌گويد.
دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

تعداد مشاهده: 1212 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 7

حجم فایل:11 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: