ارمان شهر و ارمانشهر گرایی چیست

دسته بندي : فنی و مهندسی » شهرسازی
چيست؟ (Utopianism) و آرمانشهرگرايي (Utopia) آرمانشهر
دسته بندی: فنی و مهندسی » شهرسازی

تعداد مشاهده: 2341 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

حجم فایل:339 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مفهوم آرمان شهر: آرمانشهر در اصطلاح، يعني شهري كه داراي ساختاري سياسي، اقتصادي، اجتماعي، آموزشي و ... باشد كه بتواند حداكثر اعضاي تابع خود را به حداكثر سعادت ممكن برساند. در واقع، نگارش آثار آرمانشهرگرايانه از اين جهت نيست كه نويسندگان اين آثار اميدوار به تشكيل چنان ساختاري در كشور خود ـ يا در سرزميني

    ديگر ـ باشند؛ بلكه به قول افلاطون، اين آثار به منزلهي الگويي هستند كه كشورها هر چه از آنها استفاده كنند بيشتر به هدف خود در سعادت شان مي رسند. آغازآرمان شهرگرايي: آرمانشهرگرايي با افلاطون آغاز شد و فلاسفهي ديگر چه در جهان اسلام و چه در غرب، به آن ادامه دادند. اينك به دوتن آرمانشهر پردازان مهم تاريخ فلسفه مي پردازيم. آرمانشهر پردازان: ق م)427-347افلاطون ( پدر فلاسفه، دو كتاب دربارهي آرمانشهرگرايي دارد كه اتفاقاً حجيمترين Plato اين رسالت نيز مي باشند: نخست رسالهي جمهور و دوم كتاب قوانين Ries Public مي باشد كه laws آخرين اثر ايشان است و با فوت شان ناتمام مانده. در كتاب جمهور، افلاطون از پايان كتاب سوم پي ريزي يك آرمانشهر را آغاز مي كند و در پايان كتاب هفتم به انجام ميرساند، لازم به ذكر است كه كتاب جمهور به ده بخش تقسيم شده است و هر بخش را يك كتاب مينامند. به هر حال، در چهار كتاب مزبور در جمهور يك جامعه سوسياليستي همسود پايه ريزي مي شود. در كتاب قوانين از ابتداي COMMAN MEALTH كتاب چهارم تا پايان كتاب دوازدهم صرف توضيح و تشريح ساختن آرمانشهر مي شود. البته كتاب دهم بدست آمده است كه در مورد اصالت » تتمهي قوانين « قوانين دربارهي آرمانشهر نيست. رسالهاي موسوم به آن ترديد وجود دارد. نگرش افلاطون در رسالهي جمهور بسيار آرمان گرايانه است ولي ديدگاهش را در -322 قوانين تعديل نموده و رسالهي قوانين تا حد زيادي واقع بينانهتر مي باشد. پس از افلاطون، ارسطو ( ق.م) كتابي به نام سياست نوشت كه مي توان آن را نقدي بر دو رسالهي افلاطون دانست در اين كتاب، 384 آرمان گرايي بيش از حد افلاطون نقد شدهاست و ارسطو طرح جامعهي جديدي را براي ما به نمايش مي گذارد. كتاب ارسطو از كتابهاي افلاطون واقع گرايانه تر است، اما كسي مي تواند از آن بهرهي كافي ببرد كه ابتدا كتاب جمهور را خوانده باشد م) در حيطهي فلسفهي اسلامي، نخستين فيلسوف سياسي است. وي در 873-950حكيم ابونصر فارابي ( كتاب آراء اهل مدينهي فاضله به آرمانشهرگرايي مي پردازد و انواع گوناگون آرمانشهر را طبقه بندي مي نمايد. در مقدمهاي كه دكتر سيد جعفر سجادي بر كتاب مزبور نوشته است، به كتابي تحت عنوان